Strona firmowa krok po kroku | parus design | Studio graficzne

Strona firmowa krok po kroku

Zakładasz firmę. Papierologia, finanse, księgowa, biuro, laptop. W natłoku obowiązków w którymś momencie pomyślisz także o tym, by zająć się firmową stroną internetową. 

Jak się zabrać do tematu, by uniknąć niepotrzebnych błędów? O czym należy pamiętać, by firmowa strona była bezpieczna, i czy jej posiadanie ma w ogóle sens? O tym, i o wielu innych tematach dzisiaj!

Zanim zlecisz wykonanie firmowej strony

Odpowiedz sobie na pytanie, czy ta jest Ci w ogóle potrzebna. W większości firm odpowiedź brzmi “tak”, więc jeśli jest tak również w Twoim przypadku, podstawa to ustalić tę potrzebę i spisać ją w postaci krótkiego zdania, wyznaczając główny cel istnienia strony.

Co to powinno być? Jedno krótkie, zrozumiałe i zwięzłe stwierdzenie w zupełności wystarczy. Bez żadnej czarnej magii. Celem może być tak prosta sprawa, jak umożliwienie Klientom kontaktu z Tobą, prezentacja listy usług, albo przejrzenie katalogu produktów. Wyznacz cel i miej go zawsze cel z tyłu głowy, wyrytego wielkimi literami, i to w oparciu o niego podejmuj decyzje.

Po co nam taki cel? Ułatwi to zachowanie spójności i proces decyzyjny. Każda decyzja będzie nakierowana na to, by strona spełniała swoje zadanie. Nie obudzisz się więc nagle z ręką w nocniku, że strona po miesiącach przygotowań jest daleka od ideału i brakuje kluczowych funkcjonalności, bo podejmowano decyzje ad hoc.

Ok, a co będzie trzeba zrobić samemu?

Podjęcie decyzji o stworzeniu firmowej strony internetowej oznacza nie tylko konieczność zapłaty faktury. Również od Ciebie będzie wymagana niemała ilość pracy. Konfigurację, kodowanie i projektowanie możesz zlecić odpowiednim ludziom, ale co zostaje do zrobienia dla nas?

Czeka Cię napisanie kilku tekstów. Nikt nie zna Twojej firmy na tyle, by opisać jej historię. Nikt za Ciebie nie wymieni członków zespołu lub nie poda danych kontaktowych. To także Ty musisz zebrać do kupy i stworzyć firmową ofertę, cennik czy listę usług. Często mamy już tego typu dokumenty, ale nie w postaci nadającej się do umieszczenia na stronie, więc nierzadko należy je po prostu przejrzeć i dostosować.

Pomyśl też o zdjęciach, bo nie samymi tekstami strona stoi. Część można pozyskać z tzw. banków zdjęć, ale jeśli chcesz promować witrynę swoją twarzą, lub myślisz o bardzo konkretnych fotografiach, wypadałoby się umówić na sesję u fotografa.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że materiały dostarczane projektantom stron powinny być możliwie jak najlepszej jakości. Przemyślane, pozbawione prostych wad i usystematyzowane. Zadbaj o to, a zyskasz Ty i użytkownicy nowej strony firmowej.

Projektant może też poprosić Cię o wskazanie wytycznych dotyczących wyglądu i funkcjonalności, co również wymaga minimum kilkudziesięciu minut w Internecie. Od momentu, gdy w głowie pojawi Ci się myśl: “hmm, będę potrzebować za niedługo strony”, zacznij do razu zbierać screenshoty i linki do stron, które Ci się podobają, w całości lub części. Do konkurencji i ciekawych rozwiązań. To mocno ułatwi zadanie.

Jak widać, nawet dla zamawiającego strona internetowa to kilka, kilkanaście godzin pracy. Decydując się na jej realizację, bądź świadomy, że to również od Twojej pracy i jej jakości zależy finalny efekt.

Grupa docelowa

Warto wyznaczyć także grupę docelową. Po co? By ułatwić sobie zadanie, bo grupa docelowa wpływa na wiele elementów finalnego efektu.

W końcu inaczej napiszemy tekst do nastolatków, a inaczej do prezesów dużych firm. Strona skierowana do młodych może też być bogatsza w funkcjonalności i nowe rozwiązania, bo ci szybko sobie z nimi poradzą. Z kolei jeśli naszą grupą będą osoby starsze, zadbamy np. o odpowiedni rozmiar liter i niekomplikowanie tematu tam, gdzie nie jest to konieczne.

Dobierzmy też odpowiednie zdjęcia. Kierujemy przekaz do młodych rodziców? Pokażmy na zdjęciach młodą rodzinę, a nie sztywnego pana w garniturze. Zajmujemy się kulinariami? Zadbajmy o to, by mógł nacieszyć naszymi potrawami wzrok.

Strona krok po kroku

Odpowiednie podejście oraz solidne fundamenty przed startem to podstawa sukcesu. Teraz jednak skupimy się na tym, czego jeszcze musisz dopilnować, by Twoja firmowa witryna była pozbawiona wad.

Odpowiednia nazwa, czyli wybór domeny

Strona internetowa to w uproszczeniu zbiór plików, połączonych ze sobą w logiczną całość. Chcąc posiadać własną stronę, musimy wykupić dwie rzeczy: hosting oraz domenę.

Pomyśl o stronie jak o folderze na pulpicie. Hosting to zawartość tego folderu — na nim znajdują się pliki. Domena to nazwa folderu. Chcąc dostać się na stronę, podajemy domenę, a ta kieruje nas do folderu plików, wyświetlając zawartość.

Jaka powinna być domena? Przede wszystkim prosta do wpisania, przeczytania i zapamiętania. Będzie idealnie jeśli zawiera nazwę naszej firmy. To buduje zaufanie i od razu zwraca uwagę, czego dotyczy witryna. Użytkownik nie powinien być zmuszony się tego domyślać.

Domenę warto wybrać raz, a dobrze. Dlaczego? Po pierwsze, wykorzystujemy ją do firmowej poczty. Nagła zmiana oznacza, że część osób, z którymi wymienialiśmy maile, po prostu straci do nas kontakt. Oczywiście można ustawić odpowiednie przekierowania i rozsyłać informacje o zmianie maila, ale nigdy nie jest to rozwiązanie pozbawione wad.

Nasza strona i firmowy mail są też niezwykle często obecne na materiałach reklamowych. Zmiana powoduje, że tracą one sens bytu, i trzeba wykonać i zamówić nowe. To niesie za sobą koszty i kolejne zamieszanie. 

Domena wpływa również na tzw. SEO i widoczność w Google. To do niej dodajemy linki w social media, a pod jej szyldem publikujemy artykuły. Zmiana po czasie jest możliwa, ale nigdy nie jest łatwa i przyjemna, dlatego warto wybrać domenę raz, a dobrze.

Prędkość ładowania

Zwróć uwagę web designera na fakt, że strona ma być po prostu szybka. Jak to uzyskać?

  1. Nie wybieraj najtańszego możliwego hostingu. Dostosuj go pod wymagania strony. Sklep wymaga więcej miejsca i mocy obliczeniowej, prosta firmowa “wizytówka” mniej.
  2. Dosyłaj wykonawcy zdjęcia w maksymalnej możliwej jakości, ale podkreśl, by projektant każdorazowo dostosował ich rozmiar oraz format (najlepszy to internetowy .WEBP).
  3. Za każdym razem, gdy myślisz o jakiejś sporej funkcjonalności, rozważ za i przeciw konieczności jej wdrożenia. Każda wtyczka czy widget nie pozostają bez wpływu na czas ładowania.
  4. Stosuj podejście “less is more”. To znane z minimalizmu stwierdzenie oznacza, by nie szkodzić nadmiarem funkcji, bajerów i wodotrysków.
Certyfikat SSL

Musisz wiedzieć tylko tyle, że wpływa on na bezpieczeństwo Twojej witryny, i jest niezbędny, dlatego nie będę cytować suchych definicji. To, czy na stronie jest obecny, poznasz po ikonce kłódki przy pasku adresu. Jeśli go nie ma, strona może się nie załadować, a Klient dostanie ostrzeżenie o potencjalnym niebezpieczeństwie. Wtedy jest spora szansa, że zrezygnuje z odwiedzin. Zadbaj o to, by kłódeczka była stale widoczna.

Wersja mobilna

Sporo osób odwiedzi Twoją witrynę ze smartfona, a nie komputera. Wersja mobilna jest więc niezbędna, gdy mówimy o dobrze funkcjonującej stronie. Zadbaj o to, by jej wykonanie zostało zawarte w umowie. Dzisiaj stosuje się podejście oparte o tzw. RWD (Responsive Web Design – responsywne projektowanie stron). Dawniej wersja mobilna stanowiła niejako osobną stronę (np. z dopiskiem .m lub .mobile), dziś jednak stosuje się dużo lepsze podejście, które polega na odpowiednim dostosowaniu kodu. To dużo szybsze, wygodniejsze i łatwiejsze w utrzymaniu rozwiązanie, dlatego Twoja strona powinna być responsywna, a w konsekwencji mobilna.

Polityka prywatności

Każda strona powinna ją posiadać, a szczególnie gdy używamy plików cookie, oraz zbieramy dane od użytkownika. Plików cookie używa dziś praktycznie każda strona, a zbieranie danych oznacza chociażby obecność formularza kontaktowego. Warto zadbać o odpowiednią politykę, konsultując ją z prawnikiem lub decydując się na kreatory dostępne w Internecie.

A co po starcie?

Zanim Twoja strona zacznie trafiać przed ekrany odbiorców, powinno się jeszcze pomyśleć o kilku naprawdę istotnych sprawach.

Upewnij się, że strona jest odpowiednio zabezpieczona. Zadbaj o to, by każde hasło oferujące dostęp do danych, firmowej poczty, konta administratora czy panelu klienta na hostingu, było odpowiednio trudne. Powinno posiadać minimum 20 znaków, w tym znaki specjalne. Wszystkie hasła najlepiej przechowywać w menedżerze haseł takim jak np. Bitwarden.

Musisz też zadbać o bezpieczeństwo użytkownika oraz jego danych. Niedbalstwo może oznaczać wysokie kary, dlatego warto odpowiednio chronić wszelkie informacje.

Bezpieczeństwo to również regularne kopie zapasowe. Upewnij się, że Twoja strona jest automatycznie i regularnie zgrywana, by w razie awarii lub ataku można było ją łatwo odzyskać. Pamiętaj, że kopia zapasowa musi być w innym miejscu niż hosting! Minimum to tworzenie kopii zapasowych w 2 niezależnych od siebie miejscach. Jedna kopia w chmurze, a jedna na dysku komputera, to absolutne minimum.

Ostatnie szlify

Przed uruchomieniem strony solidnie ją przetestuj. Sprawdź, czy wszystko działa, a każdy przycisk da się kliknąć. Zweryfikuj działanie wersji mobilnej, poprawność linków i odpowiednią jakość zdjęć. Sprawdź prędkość ładowania. Warto także podesłać stronę kilku znajomym, by oni również przejrzeli całość i wyłapali ewentualne niedociągnięcia..

Na koniec zadbaj także o odpowiednie wsparcie techniczne. Niezbędne jest regularne aktualizowanie silnika oraz wtyczek, bo strona pozostawiona sama sobie to ogromne ryzyko. Należy również pilnować kopii zapasowych oraz bezpieczeństwa danych, Twoich i użytkowników. Możesz to zlecić osobie wykonującej stronę.

Podsumowując

Odpowiednio stworzona strona internetowa jest bezpieczna, szybka, ładna i przyjemna w użytkowaniu. Kieruj się wskazówkami powyżej, a gwarantuję, że cały proces okaże się wyda Ci się uporządkowany, a przez to dużo przyjemniejszy niż działanie po omacku.

Powodzenia w kreowaniu własnego kącika w Internecie!

Sebastian Szumała
Prywatnie zagorzały fan fantasy, whisky i sartorializmu. Lubię wszystko, co jakoś łączy się z ideą tworzenia, kreacji, i z tego samego powodu piszę tego bloga! Jako grafik wygrałem w życie w momencie, gdy moja największa pasja stała się pracą. Prowadzę parus design od 2019 roku, pomagając na co dzień markom takim jak Twoja dobrze wyglądać. Ten blog, oprócz mojej radości z pisania jest po to, by uświadomić Cię, jakie to ważne.
Podziel się:

Zaczynamy?

Spodobał Ci się ten wpis? Jeszcze bardziej spodoba Ci się nasza współpraca! Skontaktuj się ze mną, a odpowiedź otrzymasz do
48 godzin. Konsultacja i wycena są darmowe!
Prywatność i ciasteczka
Jeśli lubisz ciastka, to na stronie wykorzystuje te wirtualne, w postaci plików cookies (nie tuczą!). Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie. Tu jest Polityka prywatności, ale ostrzegam: nudna.
Ok!